3821

 

Bus 3821 is volledig inzetbaar. Te huur in de periode 1 maart – 30 november.

 

 

De gearceerde tekst is overgenomen van hobbymatig.nl

3821 DAF MB200 DKDL600Den Oudsten 1987

Het gaat hier om de 3821, in dienst gekomen op 22 maart 1987 bij de toenmalige FRAM. De eerste jaren heeft de 3821 zijn diensten gereden vanuit Drachten, en is later in zijn loopbaan naar Hoogeveen gegaan. Dit was echter al in de VEONN tijd, daar Hoogeveen natuurlijk een DVM bolwerk was.

In 1999 is de 3821 meegegaan van de VEONN naar Arriva, die zijn haar eerste schreden zette in Nederland. Toen in 2004 / 2005 een groot gedeelte van het Drentsche openbaar vervoer in handen kwam van Connexxion, werden een heel aantal bussen opgelegd. Met andere woorden uit dienst gehaald, de 3821 was daar 1 van. Het is maar goed dat de 3821 tot 2005 nodig was in het Noorden, en dus niet in 2003 ingezet in het Drechtsteden gebied, waar Arriva zojuist een concessie gewonnen had. Voor deze concessie waren de bussen die Arriva besteld had niet op tijd binnen, waardoor ze met lettelijk alles reden waar een stuur en wielen op zat. Voor veel bussen betekende dat echt het einde van hun leven. Er is daar veel mooi materiaal gesneuveld.

Enfin, we schijven voorjaar 2005 als de 3821 bij Coulant Touring in Oldeberkoop beland. Dit bedrijf reed destijds voor Connexxion een scholierenlijntje. In de morgen 2 keer heen, en in de middag 2 keer terug. Daar was de 3821 een prima bus voor, en heefd dit tot 2010 gedaan. Het scholierenlijntje raakte in verval, en de 3821 reed zo af en toe nog op het groepsvervoer, en hier en daar een lijndienstrit. Door de loop van de jaren heen wisten busliefhebbers deze wagen ook te vinden. In het voorjaar van 2010 is er een excursie verreden met deze wagen van de ADV noord. Ondergetekende was daarbij, en het was erg gezellig.

Nu heb ik zowiezo een goede band met de mensen van Coulant Touring. En toen bleek dat voorjaar 2011 er een aantal plekken in het chassis zo erg verrot waren dat het nu echt over en uit was, zat ik ook snel bij hen aan de koffie [lees glaasje melk] om het te hebben over de toekomst van de 3821. De eigenaar, de heer Oosterveld wil niet scheidden van zijn geliefde ’13’. Want dat is het interne wagenparknummer aldaar. Omdat voor bekend mocht worden aangenomen dat ik wel raad weet met gaten-kaas, hebben we afgesproken de 3821 samen weer helemaal in oude luister te herstellen. In welk vat een en ander gegoten zal worden is nog niet bekend, maar wellicht ontstaat er een stichting ter behoudt van de 3821. Voorlopig staat de 3821 naast de 9916 in de loods alhier.

 

Vanaf 1 mei 2012 valt de 3821 onder de Stichting Standaard Streekbus.

Wij gaan ons er sterk voor maken de 3821 weer helemaal in originele conditie te krijgen, zoals deze in 1987 op de weg kwam.

Nog een lange weg te gaan, want voordat hij weer helemaal gespoten kan worden, en hij met trots de FRAM logo’s weer kan dragen is er veel te doen.

De kop en de kont staan voor de winter 2012/2013 op het programma. Tot die tijd is de 3821 wel rijvaardig, en zullen we regelmatig te zien zijn op Neerlands wegennet. Want stilstand is achteruitgang, is ons motto.

 

Vast een foto, nog in de Coulant uitdossing.

 

 

Maar niet voor lang, want afgelopen week is de Coulant belettering verwijderd. In de loop van volgende week worden de FRAM logo’s er weer opgeplakt.

In de winter krijgen de kont er de kop een volledige revisie, en na het nodige spuitwerk, zullen de FRAM logo’s weer opnieuw geplakt worden.

 

 

Nadien hebben we de originele FRAM logo’s er weer opgeplakt.

 

En na de ‘kop-revisie’.

 

Geef een reactie