16 – 21 Oktober 2014: 175 jaar spoor

In 2014 werd gevierd dat er 175 jaar spoor in Nederland gebruikt wordt. Door het hele land waren festiviteiten, maar op Amersfoort Centraal Station was het wel 6 dagen feest. Daar vond de grote spoorparade plaats, van 16 tot en met 21 oktober. Dagelijks zo’n 10.000 bezoekers. De meeste bezoekers kwamen uiteraard per spoor, toch kwamen er dagelijks ook zo’n 1000 auto’s naar Amersfoort. Speciaal voor deze auto’s was er een groot parkeerterrein ingericht in Vathorst, precies bij de kruising van de A28 en de A1. Reken per auto gemiddeld 3 personen, dus dagelijks moesten er 3.000 mensen vervoerd worden vanaf Vathorst, naar Amersfoort, en weer terug. 6.000 reisbewegingen per dag. De Stichting Standaard Streekbus was gevraagd om dit vervoer te doen. We hebben hiervoor 8 bussen ingezet, welke 6 dagen lang van 9 tot 19 uur in touw waren.

Om nog even bij de getallen te blijven: 8 bussen maal 10 uur is 80 uur, maal 6 dagen is 480 uur inzet. Een volledige rit Amersfoort – Vathorst duurde 40 minuten. Dat zijn dus 720 ritten. 6000 reisbewegingen per dag, 6 dagen lang. Dat zijn er 36.000 enkele reizen. Gedeeld door 720 ritten, zijn dat 50 man per bus, per rit.

Een zware inzet dus, mede omdat het 6 dagen achter elkaar doorging. Mens en materieel hadden nauwelijks tijd om goed bij te komen. Maar dankzij het enthousiasme van velen, hebben we het er goed vanaf gebracht.

Elke dag 8 bussen, 12 chauffeurs om door te kunnen rouleren zodat de bussen niet stil stonden. Elke dag 2 mensen begeleiding op het parkeerterrein en op het station, elke dag een bemande Centrale Verkeersleiding. Alle bussen waren speciaal voor deze dagen voorzien van een mobilofoon. Er was technisch personeel, schoonmaaksters, cateraars, en zelfs een service & controle medewerker die meereed op de ritten om ondersteuning te kunnen bieden waar nodig.

Om vooral het materiaal goed te kunnen verzorgen en bescherming te bieden hebben we het leegstaande pand van de Scania dealer gehuurd, op de hoek van Uraniumweg in Amersfoort. Op 5 minuten van het station. Hier was voldoende plek om alle bussen binnen te zetten, te kunnen vegen, poetsen, verzorgen. Dagelijks kregen alle bussen een volle tank diesel, en een controle ronde aangaande olie, water en smeermiddelen. In de kantine kon de hele dag door koffie gedronken worden, gegeten worden, en hier zat ook de centrale verkeersleiding.

In de aangrenzende kantoren waren veldbedden gemaakt, en bood plaats aan zo’n 10 tot 15 man. Afhankelijk wie er allemaal bleef overnachten. Elke avond was er catering, in de vorm van een warme maaltijd. op tijd naar bed, en smorgens weer fit op om een hele dag te kunnen ‘leveren’.

Dit konden we natuurlijk niet helemaal zelf. Gelukkig kregen we hulp van een aantal ESO collega musea. Zo hadden we bussen en chauffeurs van BRAM, Busmuseum van IJsseldijk en ons zustermuseum Stichting Youngtimerbussen. Bovendien kregen we steun van een aantal mensen ‘uit het wereldje’. Zo waren er op de drukste dagen ongeveer 20 mensen actief om alles in goede banen te leiden.

Ook waren er bedrijven die ons enorm geholpen hebben. Zo konden we het gebouw waar we zaten kostenloos gebruiken voor 2 weken. Dit was ons gegund door Smink Vastgoed BV en Zandink Zandhandel BV. Op de achterruiten van alle bussen kwamen reclame uitingen van onze sponsoren, en waarvoor we reden. Deze stickers zijn kostenloos geprint door PPP drukwerk in Dronten.

Enfin, genoeg verteld, we willen foto’s zien, alle bussen op een rijtje:

WP_20141015_007 WP_20141015_008 WP_20141015_009 WP_20141015_010 WP_20141015_011 WP_20141015_012 WP_20141015_014 WP_20141015_015

En de achterkanten:

WP_20141015_016 WP_20141015_017 WP_20141015_018 WP_20141015_019 WP_20141015_020 WP_20141015_021 WP_20141015_022 WP_20141015_023

 

Tijdens de voorbereiding, de bussen stonden 3 dagen voor het feest begon al in Amersfoort:

WP_20141015_006

Rust voor wat komen ging

WP_20141015_001

Savonds konden we zelfs TV kijken

WP_20141015_027

De CVL post, de antenne stond hoog op het dak. Bereik tot aan de Lek bij Vianen, en tot de ring A10 Amsterdam

WP_20141015_028

De kantine

WP_20141015_026

 

Het kantoor van de dienstindeling:

 

 

WP_20141015_025

Tijdens de uitruk van de eerste ochtend:

WP_20141016_001 WP_20141016_002 WP_20141016_003

Sávonds kwamen alle bussen weer onderdak

WP_20141021_003

Vertrek van bus 110 en 373 na een bak koffie en met 2 verse chauffeurs:

Uiteindelijk zijn er 3 ritten uitgevallen door technische verstoringen. In alle gevallen hadden we binnen 5 minuten een vervangende bus ter plaatse. Op het totaal is dat dus een prestatie van 99,6%, waar iedereen die mee heeft gewerkt hartelijk voor willen bedanken.

 

Geef een reactie