478

Bus 478 is volledig inzetbaar. Te huur in de periode 1 maart – 30 november. 

Sinds Dinsdag 13 Augustus 2013 is de Stichting Standaard Streekbus, samen met de Stichting Youngtimerbussen eigenaar geworden van de HTM478.

Na jarenlang trouwe dienst te hebben gedaan voor het Nederlandse Rode Kruis, is de bus aan ons overgedragen.

Update winter 2014: Zie onder het kopje Foto’s de klussen van afgelopen winter aan deze bus.

Foto’s: Stefan Veenenberg

Links Thijs van de Bles, secretaris St. Standaard Streekbus,

rechts Wesley van den Berg, voorzitter St. Youngtimerbussen.

 

Zondag 18 Augustus was de eerste klusdag aan de 478. Het interieur is weer teruggebouwd. Dit heeft het Rode Kruis 15(!) jaar lang bewaard. Voor ons! Hulde.

Ook werdt de verf van de filmkastruiten afgekrabt.

 

Weer bijna helemaal compleet. De 478 beschikt over een rolstoellift, deze laten we zitten. Waarschijnlijk laten we 1 of 2 enkelzits bankjes weg, omwille van een plaats voor een rolstoel.

 

 

Technische inspectie. De 478 heeft 1 raar plekje in het chassis (middagje werk) maar is voor de rest puntgaaf. Zeer uitzonderlijk.

 

 

 

 

 

 

 

De HTM 478 had vanaf de overname in 2013 al een soort schrapend geluid in de achteras. Het bleek dat de pignonas te ver naar binnen had gezeten, waardoor deze tegen het kroonwiel aan liep. Met alle gevolgen van dien.

Ook omdat de 478 niet harder liep dan 64* km/h vanwege zijn ‘stadsdiff’ stond de achteras al op het programma.

In eigen voorraad hadden we een gereviseerd differentieel liggen, met een hogere eindreductie.

(*officieel)

Even voor de rekenaars onder ons:

Het originele diff had een overbrenging va 6,33.

Dat betekend dat als het pignonwiel (dus cardan-as) 6,33 rondgegaan is, is het kroonwiel 1 keer rond gegaan.

Het ‘nieuwe’ diff heeft een overbrenging van 4,52. Nu gaat het pignonwiel maar 4,52 rond voordat het kroonwiel 1 keer rond is geweest.

Maar het motortoerental en de overbrenging van de versnellingsbak zijn gelijk gebleven. De cardanas drijft de achteras dus met dezelfde snelheid aan.

Omdat het kroonwiel nu meer omwentelingen maakt, is de eindsnelheid van de bus dus hoger. van 6,33 naar 4,52 is een stijging van 40,05%.

Van 64km/h gaan we dus naar 89,63 km/h theoretische snelheid.

Nu liep de 478 volgens de tachograaf (welke al jaren niet ge-ijkt is) voor de ingreep 66 km/h. Dan zouden we dus nu ergens op 91 a 92 km/h uitkomen.

En inderdaad, nadat de bus weer klaar was gaf de tachograaf 91 km/h aan. En nadat we de tachograaf geijkt hadden bleek dit 90 km/h te zijn. Overeenkomstig met de berekeningen van hiervoor.

Eerstmaal wat foto’s:

We kijken tegen de bevestigingsplaat aan waar de veerbalgen op staan. Daarboven zien we de achteras, met in het midden het differentieel.

Simsalabim: Daar hangt het nieuwe diff in de takels om gemonteerd te worden in het diffhuis.

Slechts momenten later hangt de ‘klok’ zoals een diff ook wel genoemd wordt in het ‘klokhuis’.

Nog enkele stille getuigen van deze klus:

   

De secretaris heeft het secretariaat speciaal verlaten om een blik te komen werpen op het nieuwe diff:

 

Geef een reactie